איך מתמודדים עם לקיות למידה

19 בדצמבר 2008 neliron

מחבר/ת : ד"ר נויה ספקטור
דואר אלקטרוני : noyas@bezeqint.net

שלום רב לבאי הפורום,

הורים רבים פונים אלי ומספרים שהמורה, היועצת או גורם אחר בבית הספר הפנה אותם לביצוע "מבדק טובה". מבדק זה אינו אבחון, אלא בדיקה המאפשרת לרופאים לספק מרשם לתרופה לשיפור הקשב. אני מכירה נוירולוגים בכירים שאינם נזקקים לבדיקה הזו, והם יודעים לערוך בדיקות ולהסתמך על אבחונים שמספקים אבחנה מבדלת ולא רק כיסוי לקופות החולים. אבחנה מבדלת מתבצעת במהלך אבחון לקויי-למידה, ולפעמים די במפגש ייעוץ כדי לעמוד על ההבדלים בין בעיות שונות, התנהגויות שונות, קשיים שונים. לתשומת הלב: בפניות, אבחונים ואבחנות שההורים אינם מסכימים עמם: התלונות מגוונות: מאבחן שלא הצליח לראות את היכולת האמיתית של ילדם, שקבע אבחנה שלא מקובלת עליהם אחרי שהנבדק לא שיתף פעולה, שבבית ובכיתתו הילד מראה יכולת והתנהגות שונה מאשר בחדר המבחנים. ראשית, חשוב לדעת: בכל מבחן יש מגבלות: לא כל המבחנים מתאימים לכל הנבדקים. שנית, חשוב לזכור: יש ילדים ונבדקים בוגרים שאמנם אינם מראים את יכלתם האמיתית במצבי מבחן – ועל כך חשוב לציין: יש למאבחן יכולת להעריך את הדברים הללו, אם קיבל הכשרה מתאימה. אבל כאן הדברים יתייחסו להבדל בין האבחנה המבוקשת ע"י ההורים לבין האבחנה המבוקשת ע"י המערכת: כדי לקבל אבחנה שתאפשר מימוש זכויות – הדרך לעתים מכאיבה: ילד בעל צרכים מיוחדים שהוריו זכאים לסיוע כספי ואחר – מחוייב לעבור תהליכי אבחנה המקובלים על המערכת: משרד הבריאות, ביטוח לאומי, משרד החינוך. לא-תמיד התהליכים הדרושים והאבחנה חופפים את המצב היומיומי ואת הפתרון: האבחנה הנדרשת למערכת אינה מספקת בהכרח את הדרוש להיערכות היומיומית. אני רואה בין הפונים – הורים של נבדקים בעלי מסמכים תקינים וראויים ומקובלים על המערכת שאין בהם ולא כלום הקשור להמלצות למימוש היכולת וקידום הנבדק בחיי יומיום. חבל, לדעתי, שהמערכות הללו לא חופפות – אבל כך דרכו של עולם. לא-אחת העדתי בבית משפט על יכולת בסיסית של נבדק, על פגיעה בתיפקודו והסברתי את השלכות הפגיעה על חיי היומיום שלו. מי שצריך לדעת להעריך חשיבות של אבחון מעשי שקובע מסגרת והתייחסות יומיומית הוא לא תמיד מי שמגדיר תסמונות על סמך ראיון ומבחנים פסיכולוגיים, למרות שאלה מקובלים ונחשבים ראויים במערכת הממסדית. אנשי החינוך המיוחד, מאז ומעולם, היו אלה שראו באופן מעמיק ובסיסי את היכולת הטמונה, את השיקום הרצוי, ומצאו את הדרך לעבודה וקידום.

בברכה
ד"ר נויה ספקטור
מנהלת פורום חינוך מיוחד
מנהלת פורום ליקויי למידה

מודעות פרסומת

Entry Filed under: Uncategorized

One Comment Add your own

  • 1. neliron  |  28 בדצמבר 2008 ב- 23:57

    פקידת הסעד לא מבינה מה זה אספרגר וקוראת לילד אוטיסטית המלומדה זיוה אומרת שלירון יש בעיה נוריולוגית מולדת אך התייחסה רק להפרעות קשב וריכוז ואין התייחסות ללקויות למידה שהאם התריאה במשך 4 שנים למה ילדה בת 9 שונאת ללמוד ומה הנזק של מעבר 4 פנימיות על ידי פקידות סעד הזויות , השופטות – בעל שופט .
    ללא הבנה דעת ו 400 זוכרים
    כולה זה מה שאתן .


להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

עמודים

קטגוריות

לוח שנה

דצמבר 2008
א ב ג ד ה ו ש
« נוב   ינו »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Most Recent Posts

 
%d בלוגרים אהבו את זה: