משרד החינוך והרווחה

18 באוקטובר 2009 neliron

מודעות פרסומת

Entry Filed under: Uncategorized

8 Comments Add your own

  • 1. neliron  |  21 באוקטובר 2009 ב- 06:20

    נכתב על ידי יוסף מריומה
    שלושה אחים הוצאו ממשמורת הוריהם בסיוע כוחות משטרה לאחר שהוחבאו על ידי המשפחה במשך כשבוע בבית סבתם. הילדים הושמו בבית מעבר הרחק ממקום מגוריהם ושהו שם כשהם מנותקים כמעט ממשפחתם במשך 21 חודשים בטרם הוגשה בקשה להכריז עליהם כברי אימוץ."

    בתיאור עובדתי יבש זה נפתח פסק דין חשוב של השופטת חנה בן-עמי, סגנית נשיא בית משפט השלום בירושלים כתוארה אז ושופטת בבית המשפט המחוזי היום. בשפה משפטית מדוייקת מגוללת השופטת מסכת של העלמת פרוטוקולים ומסמכים רלבנטיים מבית המשפט המשולבת בניסיון ציני להשחיר את דמותם של ההורים, והכל במטרה להוציא את שלושת האחים מהבית ולספק את רצונן של המשפחות הממתינות לאימוצם.

    מקרה חמור זה, שהוא רק קצה הקרחון של תלונות על מעשים חמורים של פקידי סעד, הביא את שר העבודה והרווחה להקים ועדה ציבורית לבדיקת תפקודם. הוועדה סיימה את עבודתה, והמסקנות הקשות שלה תתפרסמנה מיד לאחר חג הסוכות. פקידי הסעד, בניסיון לקדם את פני הרעה, פתחו במתקפה מתוקשרת, ששיאה היה בכתבה של דוד רגב שהופיעה בגיליון החג של ידיעות אחרונות בערב יום הכיפורים.

    בכתבה, חושפות פקידות הסעד את חייהן הקשים – והתנין הטורף את האפרוחים מזיל דמעות מעומק מלתעותיו. אחת מהמתבכיינות לא מזמינה הורים שמהן היא גוזלת את ילדיהם למשרדה, פן יראו את תמונות ילדיה שלה שתלויים בחדרה, ולב הקורא הומה: הפקידה שהיא גם אם, מצאה מוצא מתחשב מאוזן ורגיש לדילמה נוראה: הפקידה גם תוכל להינות מתמונות ילדיה במשרד, ולמי שלא יראה יותר את ילדיו, יודיעו על כך בטלפון.

    רק באותיות הקטנות שבסוף הכתבה מתגלה חלק מהאמת: פקידי הסעד שנחשפו הם בעצם ראשי האיגוד המקצועי שנאבק לשיפור תנאי העבודה של הפקידים – ובוודאי פועל במרץ להשגת איזה פתרון הייטקי שכזה, שיאפשר להחליף ברגעים קשים את תמונות ילדיה של הפקידה הגזלנית בשומר מסך.

    צריך לומר את האמת: ישנו אכן עומס רגשי כבד על אותם פקידי סעד שלא נשחקו. אבל על עומס זה, אין להם להלין אלא על עצמם. פקידי הסעד צריכים לדווח. בתי המשפט צריכים להחליט. הקריעה הרגשית של פקידי הסעד היא תוצאה ישירה של השיטה עליה מספרת כב' השופטת, שבה הם חורגים מסמכותם ונוטלים לעצמם זכות להחליט בשאלות שלא נתבקשו להכריע בהם.

    אין פלא שהחלטות בעניין, כגון הוצאת ילדים מהבית, הן כה קשות לפקידות הסעד – שהרי, כפי שהן מודות בכנותן בכתבה, אין שום דבר בהכשרתן שמכין אותם לשים את עצמם על כס המשפט. לא צריך היכרות מעמיקה עם תנאי הקבלה והלימודים באוניברסיטאות, או עם הוועדות לבחירת שופטים, כדי להבין את ההבדל בין בוגרת ביה"ס לעבודה סוציאלית ובין שופטת או שופט מקצועי.

    על המאמץ המיותר הזה נוסף עוד המאמץ האדיר של תמרון השופט לאמץ מסקנות לא מבוססות והחלטות מוזרות. כתמיכה וחיזוק לנוהג של עקיפת בתי המשפט, הומצא גם מערך של "ועדות החלטה", שהוא מנגנון מוזר המשולל כל בסיס חוקי, שרשימת המשתתפים בו סודית, ודיוניו חשאיים ואינם פתוחים לביקורת של שום גוף.

    לאחר קבלת ההחלטה בוועדה, יש צורך גם לתפעל את בית המשפט כדי לקבלה. סקר שערך ד"ר אברהם אופק בעקבות הזמנה של משרד העבודה והרווחה מגלה, כי השופטים מבקשים לשמוע בתסקירים את האפשרויות השונות הקיימות לטיפול בכל מקרה ומקרה. אבל, הנחיות פנימיות עדיין קובעות כי יש לתת בכל תסקיר המלצות, וכי העובדות צריכות להיכתב כך שתתאמנה להמלצות… בביטאון של ועדת האתיקה של איגוד העובדים הסוציאליים אנו מוצאים לא אחת דיונים ואף הנחיות מצד הגורמים הבכירים ביותר (כולל פקידת הסעד הראשית) כיצד יש להסתיר מידע מבית המשפט. מפחיד גם לגלות כי הצלחתו של עובד סוציאלי בתפקידו נמדדת באופן ביורקרטי על-פי מספר המקרים שבהם הצליח לתמרן את בית המשפט לקבל את ההמלצות, במקום בדיקה מעמיקה ואובייקטיבית של מצב הילדים בהם טיפל.

    אנו שומעים גם סיפורים על התעלמות מתלונות והזנחה שמביאה להידרדרות במצבם של ילדים, והתעוררות מאוחרת מדי. כך, למשל, במקרה מפורסם אחד נמנע מאב במשך ארבע שנים לראות את ילדו בגלל הזנחה או זדון של פקידת סעד, ומשהתעוררה המערכת לא ניתן היה לחדש את הקשר ביניהם.

    הכח המוחלט מביא גם לאטימות למצוקה, זילזול בחוק ובמנהל תקין, והתנשאות הגובלת ברשעות. תלונות למשרד העבודה והרווחה נתקלות בחומה קשוחה של מערכת העסוקה בהגנה על עצמה במקום על טובת הילדים. לא אחת אנו נתקלים גם במסע נקמה שמנהלים פקידי סעד כנגד המתלוננים על תפקודם.

    השופטת בן-עמי ציוותה על החזרתם של שלושת האחים לביתם וסיימה את פסק הדין במילים: "אם ניתן לסכם תיק עצוב זה – נראה לי כי אילו היה מי שבאמת ובתמים טובתם של הקטינים היתה לנגד עיניו, תפקידו היה להושיט יד לאם… [כך] היה נחסך סבל מהאם והמשפחה וגם מצבם של הקטינים לא היה מתדרדר". את הנזק הנורא לשלושה ילדים אלו, שהתגלגלו במוסדות יותר משנתיים, איש לא יוכל לתקן. אבל, כדי למנוע פגיעה בילדים נוספים יש להקים גוף בלתי תלוי, אשר בדומה ליחידה לחקירת שוטרים יבדוק ויבקר את פעולתם של פקידי הסעד.

    החוק קובע כי למעט במקרי חירום, הזכות והחובה להחליט בעניין גורלם של ילדים מסורה לבית המשפט. כדי להוריד את העומס ולהקל על עבודתה של מערכת הרווחה, צריך להקפיד הקפדה יתירה על חוק זה. כפי שביטול פרק ההמלצות בהעברת תיקים מהמשטרה לפרקליטות הקל על עבודת המשטרה והוריד מהביקורת הציבורית כלפיה, כך ביטול פרק ההמלצות בתסקירים יעזור גם לפקידי הסעד.

    החוק מצווה על כל אזרח לענות תשובות כנות ומלאות לפקיד הסעד. כדי למנוע מניפולציות של בית המשפט, יש לתקן את החוק, כך שיחייב גם את פקיד הסעד לדווח לבית המשפט את האמת, את כל האמת ורק את האמת.

    מקור המאמר: http://www.articles.co.il מאמרים לשימוש חופשי.

  • 2. neliron  |  21 באוקטובר 2009 ב- 17:11

    דף הבית
    עלינו בעיתונות
    שאלות ותשובות
    המאמרים הנצפים ביותר
    כותבי מאמרים מומחים
    רשימת כותבי המאמרים
    אודותינו
    בלוג
    יצירת קשר
    קישור לאתר מאמרים
    מאמרים – סרגל הכלים
    מדיניות פרטיות
    קישורים
    מאמרים חדשים

    כניסה למערכת
    פרסום מאמר
    יתרונות לכותבי מאמרים
    תנאי השירות
    פתיחת חשבון חינם
    הנחיות עריכה

    חלון מאמרים לאתרך
    תנאי שימוש במאמרים
    ערוצי מאמרים ב-RSS

    מאמרים בעברית
    Free Articles

    הצטרפות לרשימת תפוצה
    דואר אלקטרוני:

    אנחנו אוהבים משוב!
    יש לך הערות? הצעות לשיפור? רעיונות לשיתופי פעולה?
    צור איתנו קשר

    חיפוש במאמרים

    קטגוריה: ליקויי למידה

    קישור ישיר לקטגוריה זו

    קטגוריה: חינוך ולימודים >> ליקויי למידה
    <>

    אבחון דידקטי או פסיכודידקטי: היזהרו מהמזהירים נכתב על ידי אביב נוף
    אין להתעלם מכך שקיים ויכוח ארוך-שנים בין מאבחנות דידקטיות לבין פסיכולוגים. ויכוח זה, שלעיתים בקיצוניותו הופך למאבק רווי השמצות, עלול להשפיע על ההחלטה של המפנה.
    מאמר זה מציג את הויכוח בכדי לעזור להורים לנכות את הרעשים הלא רצויים בבואם לקבל החלטה חשובה בדבר סוג האבחון.

    הפרעת כסף נכתב על ידי נעמי גינת
    בזבוז משווע של פוטנציאל אנושי- עולה לנו כסף, הרבה כסף !

    * מהי תרומתם הפוטנציאלית של אזרחים בעלי לקויות-למידה
    להתפתחות הכלכלית של המדינה ?
    * איזו תרומה-אפשרית אנו מחמיצים, כשאיננו משקיעים את הנדרש
    לטיפול בצרכיהם המיוחדים, בגיל הצעיר ?
    * איזה נזק כלכלי, (אישי) ולאומי , אנו מסבים לעצמנו בהזנחתם ?

    אבחון דידקטי נכתב על ידי גל יאירי
    אבחון דידקטי בוחן את תפקודי הלמידה של הנבחן, אבחון דידקטי מנתח את טיב קשייו של הלומד ברכישת השפה הכתובה, (קריאה, כתיבה והבנת הנקרא) על ידי בדיקה מעמיקה למקורות הלקות. אבחון דידקטי נותן תוצאות מדוייקות ויצביע על הסיבות ללקות ובכך יאפשר בניית תכנית התערבות מקיפה אשר תאפשר לילד למצות את יכולותיו בלימודים.

    המלצות לבירור מקדים בפניה לאבחון דידקטי ולאבחון פסיכודידקטי נכתב על ידי אביב נוף
    העת הפניה למכון אבחון ההורים חשים חסרי ידע ותלויים באיש המקצוע. מאמר זה יציג בקצרה מספר נושאים שמומלץ לבררם לפני תחילת האבחון ואף בשיחת הטלפון המקדימה.

    האם הילד שלי צריך אבחון פסיכודידקטי או אבחון דידקטי? נכתב על ידי אביב נוף
    הילד זקוק לאבחון ואתם לא יודעים מהו הסוג המתאים?
    האם אבחון דידקטי? האם פסיכודידקטי?
    מאמר זה ינסה לענות על שאלות בסיסיות אלו.

    בתום פגרת הקיץ: הופעלו שירותי המסגרות הטיפוליות במרכז וראייטי ירושלים נכתב על ידי מנחם רבוי
    שירותי המסגרות הטיפוליות/ תמיכתיות בילדים בעלי צרכים מיוחדים ובילדים רגילים, שבמרכז וראייטי ירושלים, החלו בפעילות סדירה לאחר תום פגרת הקיץ בחודש אוגוסט.

    זהירות: אבחון פסיכודידקטי מזיק לתלמידים לקויי-למידה נכתב על ידי ד"ר נויה ספקטור
    אבחון פסיכודידקטי, שאליו מופנים תלמידים לקויי-למידה הוא אבחון מטעה ומזיק שלעתים קרובות מספק אבחנות שגויות. הסיכון באבחון פסיכודידקטי: מנת-משכל נמוכה בתיק האישי במערכת החינוך. הנזק הוא לעתים בלתי הפיך: כאשר תוצאות האבחון הפסיכו-דידקטי חוסמות דרכים ואינן מאפשרות מימוש זכויות וסיוע. חשוב להורים ללמוד את הנושא היטב לפני שהם נחפזים לבצע המלצות ולממש הפניות של נציגי מערכת החינוך לביצוע אבחון פסיכודידקטי. נתוני אבחון פסיכודידקטי עלולים להיות מעוותים ונמוכים ביחס ליכולת האמיתית של נבדקים לקויי-למידה בכל גיל.

    אבחון פסיכודידקטי: מאפיינים, יתרונות וחסרונות נכתב על ידי אביב נוף
    במאמר זה יוסבר מהו אבחון פסיכודידקטי ויוצגו היתרונות והחסרונות של אבחון זה.

    חשיבות החיזוקים החיוביים לילדים לקויי למידה נכתב על ידי לירון פרימור
    תלמידים עם ליקויי למידה נאלצים להתמודד עם הקשיים שלהם יום יום בבית הספר ובבית. על מנת לחזק בהם את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי על ההורים להשתדל ולתת להם חיזוקים חיוביים על הצלחות. כמה מחשבות בנושא ונקודות להתייחסות

    פסיכומטרי ללקויי למידה- חושפים את האמת נכתב על ידי Barel Media Ltd משרד פרסום דיגיטלי
    מידע כללי ודגשים מיוחדים לגבי מבחן הפסיכומטרי ללקוי למידה.

    לא האמנתי שתנועת גוף קטנה תעזור לי ללמוד נכתב על ידי ריקי קאופמן
    כולם עושים אבחונים ואבחונים אבל איך מטפלים ?!!
    שיטה שנוסתה על אלפי תלמידים בארץ ובעולם והיא ממש עובדת .

    ליקויי-למידה: איתור מוקדם, טיפול מונע וגיל מתאים לאבחון: נכתב על ידי ד"ר נויה ספקטור
    במערכת החינוך מפנים ילד לאבחון רק בכיתה ב', אחרי גיל 7.6.

    הסיבה: המבחנים הדידקטיים שבהם משתמשים המאבחנים הדידקטיים מספקים נורמות רק מגיל 7.6. מבחנים אלה בודקים את רמת ההישגים של התלמיד במיומנויות היסוד הנרכשות בדרך-כלל בכיתה א-ב, ולא מאתרים קשיים ייחודיים.

    אימון נוער – 10 במתמטיקה בתהליך אימון עצמי נכתב על ידי אילת שלום
    כל נער/ה רוצה 10 במתמטיקה !!
    מבחני הבגרות והמייצב מראים, שהמצב לא טוב בתחום זה.
    למרות עובדות סטטיסטיות אלו, מסתבר שהנוער יודע מתמטיקה!!
    אני לא התבלבלתי – הנוער יודע מתמטיקה.
    אם כך למה הם לא מצליחים להפוך את הידע במתמטיקה, להיות גם ציון 10?
    כל נער רוצה 10 במתמטיקה, אבל משהו בתהליך, אי שם בדרך השתבש.
    איך שהוא אחוז גבוה מהנערים והנערות לא מצליחים ליצור את המתמטיקה ברמה של 10, ברמה של מצוינות.
    מהניסיון הנצבר שלנו, מסתבר שהנוער כן יודע מתמטיקה, אני לא טועה. הוא יודע אבל פוחד….

    אימון ילדים – שורדים את החופש הגדול ונהנים. נכתב על ידי אילת שלום
    החופש הגדול" בפתח וכמו בכל שנה הורים רבים מוצאים עצמם טרודים ואובדי עצות ובפני האתגר "מה עושים עם הילדים החופש"?
    גם עבור הילדים היציאה לחופשה יוצרת אובדן סדר יום ולעיתים אף שעמום וחוסר מעש.
    קבלו כמה הצעות שיאפשרו לכם להפיק תועלת מהחופש ולהפוך אותו לתקופה מגבשת ערכית וחינוכית .

    הצעת חוק מאבחנים ומטפלים בלקויות למידה – דרכים לפתרון בעיית האבחון והטיפול בישראל דר אורן לם נכתב על ידי אורן לם
    מדוע דרושה חקיקת כנסת לעניין מיהו הרשאי לאבחן לקויות למידה?

    א. כאשר לאבחנת לקות כזו או אחרת מתלווים תגמולים חברתיים – כלכליים, המשולמים מכיסו של

    הציבור הרחב, יש מקום שלציבור – באמצעות נציגיו הנבחרים – יהיה מעמד בקביעת המופקדים הלכה למעשה על חלוקת הטובין המשותפים.

    ב. בכל המקצועות הטיפוליים / סיעודיים מתקיים מתח מתמיד בין בעלי עניין. חקיקה פרופסיונלית מאפשרת השמעת קול וגם מתח בריא והכרחי בין שלושת הקודקודים.

    ג. חקיקה פרופסיונלית מאפשרת יצירת דינמיקה של שיפור השכלה מקצועית, קביעת מנגנוני פיקוח נאותים על תהליך ההכשרה והתנהלות מקצועית באמצעות העמדת אנשי מקצוע, 'הנמצאים בתוך המערכת שלהם' משני צידי המתרס.

    במאמר אנסה להראות כיצד אינטרסים צרים בשכבה אחת של מקבלי החלטות במערכת, חוברים לקוצר הראות של מקבלי החלטות בכירים, כדי להובילנו ישר אל הפח היקוש.

    אימון נוער -100 במתמטיקה – פניה אישית למתעניין. נכתב על ידי אילת שלום
    חופש הגדול – זמן להשלמת פערים.
    אם במהלך השנה נתקלת בקושי במתמטיקה, אם אתה כבר יודע, ו/או מרגיש שאתה רוצה לשנות את רמת הידע שלך במתמטיקה, החופש הגדול זו הזדמנות פז.
    לפי הסטטיסטיקה, במדינת ישראל רוב הילדים מתקשים במקצוע שקוראים לו חשבון או מתמטיקה או גיאומטריה, או טריגונומטריה . אני דיסלקטית והיפראקטיבית. את כתה י"ב סיימתי בלי בגרות וזה היה "מבעס" מכמה סיבות:
    1. חשבתי לעצמי שבטח זה אומר עלי שאני לא מספיק חכמה.
    2. כ"כ הרבה שנים למדתי בביה"ס ואני יוצאת בעצם בלי הוכחה שלמדתי.
    3. האמת אני באמת לא ידעתי מתמטיקה.

    כך זה התחיל, היום אני גם יודעת מתמטיקה אך בעיקר יודעת איך לגרום לך…. להתאהב בלמידת מתמטיקה.

    אורן לם אוניברסיטת חיפה- קשב חזותי ודיסלקסיה נכתב על ידי אורן לם
    עיקרו של מאמר זה נוגע לשאלות באשר לטיבו של קשב חזותי וההשלכות הפונקציונליות של הפרעה לתפקודי קשב חזותי

    יש לכם הפרעות קשב וריכוז? נראה שראיתם יותר מדי טלוויזיה נכתב על ידי ירון לוטן
    מחקרים שנערכו בשנים אחרונות הצביעו על קשר ישיר בין הרגלי הצפייה בגיל הרך לפיתוח הפרעות ריכוז בגיל מבוגר יותר.
    שיטה חדשה להדרכת פסיכומטרי מטפלת בסממנים שהטלוויזיה והאינטרנט יצרו.

    הסתיימה שנת פעילות נוספת במרכז וראייטי ירושלים נכתב על ידי מנחם רבוי
    קייטנת הקיץ לילדים עם צרכים מיוחדים הסתיימה. הילדים, יהודים וערבים, הפריחו לסיום הקייטנה 70 בלונים צבעוניים לשמי ירושלים. בשנה החולפת נהנו מאות ילדים משירותי וראייטי ירושלים במסגרות השונות. גידול משמעותי נרשם בפעילות "צמיחה- מרכזים להתפתחות הילד". גם מסגרת המשחקייה גדלה מאוד.

    דיסלקציה – ליקוי לא קרוא -ד"ר אורן לם נכתב על ידי אורן לם
    רוב בני האדם רוכשים יכולת לקרוא מילים כתובות ללא מאמץ רב. עם זאת כ-3%-5% מכלל הילדים הלומדים קרוא וכתוב נתקלים בקושי משמעותי, וקצתם לא מצליחים לרכוש מיומנות זו לאורך כל שנות חייהם. תובנות חדשות באשר לדרך שבה לומד מוחנו לטפל במידע הגלום בסימני הכתב מאפשר לנו להגדיר את מוקד הכשל בדיסלקסיה ולהציע טיפול אפקטיבי יותר מאלה שהוצעו בעבר.

  • 3. neliron  |  23 באוקטובר 2009 ב- 17:10

    אימא אני עוד יחזור הבית!

    הטמטום של אנשים היום זה טמטום מרבי

    אימא אינ מתגעגעת אליך אני לא מרגיש טוב כול כך כואב לי הבטן

  • 4. neliron  |  23 באוקטובר 2009 ב- 17:19

    החזרי מס להורים לילדים עם הפרעות קשב:
    החל משנת 2003 שכירים או עצמאים שהם הורים לילדים לקויי למידה עם הפרעות קשב וריכוז
    ADD / ADHD זכאים להחזרים ממס הכנסה. ההורים מקבלים 2 נקודות זיכוי לשנה שמשמעותן אלפי שקלים בכל שנה.
    כיום, בשנת 2008, ניתן לדרוש החזרי מס בגין ילדים לקויי למידה בגין השנים 2003-2007 , כך שסכום ההחזר הכספי בתוספת הפרשי הצמדה וריבית 4% מגיע לכ-25,000 ₪.
    הזכות לקבלת ההחזרים ניתנת רק להורים ששילמו בפועל מס הכנסה, ועל פי קריטריונים מסוימים שמפורטים בהמשך המאמ

  • 5. neliron  |  23 באוקטובר 2009 ב- 17:24

    ח אירועים
    לוח מכירה
    לוח תעסוקה
    פורומים
    צור קשר
    תרומה
    הרשמה
    English

    מידע נגיש
    לא חונים בחניית נכים
    מידע חיוני – חובה לדעת
    חדשות העמותה
    תיירות בארץ ובעולם
    תחבורה נגישה וחניות נכים
    עזרים וטכנולוגיה
    תעסוקה לאנשים עם מוגבלות
    עובדים זרים סיעודיים
    מקל בגלגלים
    קישורים
    נגישות לאנשי מקצוע
    חדשות
    מחפש יועץ מורשה נגישות?
    אות נגישות ישראל
    נגישות מבנים תשתיות וסביבה
    נגישות השירות
    חומר מקצועי מעניין
    חוקים ותקנות נגישות
    פעילות גולשים
    מדור תלונות נגישות
    טורים אישיים
    ציפור הנפש – מידע לנפגעי נפש
    המלצות גולשים על מקומות נגישים
    תמונות של עבריני חניות נכים
    פורומים
    שלח גלויה
    סרטים ותמונות
    ספורט נכים
    חדשות
    מאמרים
    גלריית תמונות
    בריאות, כושר, מיניות ונגישות
    קישורי ספורט לאנשים עם מוגבלות
    מפת האתר

    דואר אלקטרוני:
    סיסמא:

    מידע נגיש > מידע חיוני – חובה לדעת > זכויות, מדריכים ונהלים
    החזרי מס להורים לילדים עם הפרעות קשב / ירון בן דוד, יועץ מס
    04/08/08

    באדיבות עלון קשב ADHD
    בהנהלת זיוה דינה
    http://www.adhdindex.co.il
    zivadina@gmail.com

    החל משנת 2003 שכירים או עצמאים שהם הורים לילדים לקויי למידה עם הפרעות קשב וריכוז
    ADD / ADHD זכאים להחזרים ממס הכנסה. ההורים מקבלים 2 נקודות זיכוי לשנה שמשמעותן אלפי שקלים בכל שנה.
    כיום, בשנת 2008, ניתן לדרוש החזרי מס בגין ילדים לקויי למידה בגין השנים 2003-2007 , כך שסכום ההחזר הכספי בתוספת הפרשי הצמדה וריבית 4% מגיע לכ-25,000 ₪.
    הזכות לקבלת ההחזרים ניתנת רק להורים ששילמו בפועל מס הכנסה, ועל פי קריטריונים מסוימים שיפורטו בהמשך.

    במאמר מוסגר נבהיר, שלקויות למידה והפרעות קשב הינן שתי אבחנות נפרדות. לקויות למידה הן דיסלקציה, דיסקלקוליה, דיסגרפיה ועוד, הנחשבות ללקויות קלות שאינן מזכות בהקלת המס. לעומתן, הפרעת קשב עם או ללא היפראקטיביות היא לקות קלינית שעומדת בפני עצמה. פקידי מס הכנסה וכן אנשי המקצוע העוסקים בנושא החזרי המס מחברים בטעות את המושג לקויות למידה עם המושג הפרעות קשב ADD / ADHD.

    נושא הפרעות הקשב עלה לכותרות בשנים האחרונות עם התגברות המודעות לנושא ילדים עם הפרעות קשב ADD/ADHD . הפרעות אלו דורשות טיפולים רב מערכתיים אשר עולים לא מעט כסף ועלולים להמשך שנים רבות.
    לנציבות מס הכנסה הגיעו פניות רבות של הורים לילדים עם הפרעות קשב ובעקבותיהן פנייה רשמית של חברי לשכת רואי החשבון. אלה הסבירו שמדובר לא רק בנטל נפשי על ההורים, אלא גם בהוצאות כספיות כבדות. כתוצאה מכך, נענתה הנציבות לבקשתם, והחליטה לתת את הטבת המס המיוחדת באמצעות הרחבת הפרשנות של אחד הסעיפים בפקודת מס הכנסה, הלא הוא סעיף 45.
    סעיף 45 לפקודת מס הכנסה מגדיר בין השאר את המושג "נטול יכולת" ומציין רשימה סגורה של 3 נכויות חמורות: ילד משותק, ילד עיוור וילד מפגר. ילדים כאלה מזכים את אחד ההורים ב- 2 נקודות זיכוי לשנה.
    הסעיף בחוק זה לא השתנה, אולם נציבות מס הכנסה הרחיבה את הפרשנות של הגדרת ילד "נטול יכולת" והוסיפה לרשימה את האבחנות ADD ו- ADHD. בנוסף, הפיצה חוזר מיוחד לכלל פקידי השומה (מנהלי הסניפים של מס הכנסה) בו קבעה מספר קריטריונים מצטברים, שרק עמידה בכולם תזכה את ההורים בהקלת המס.

    חלק מן ההורים אינם מודעים לשינוי זה במס, חלקם מודעים אך נרתעים מפנייה למס הכנסה, וחלקם פונים אולם נתקלים בקשיים ביורוקרטים אשר מונעים מהם לקבל את הטבת המס המגיעה להם כחוק. לעזרת כל ההורים הזכאים, מצורפים הקריטריונים שנקבעו בחוזר מס הכנסה לקבלת הטבת המס:

    קביעת ועדת השמה על זכאות לחינוך מיוחד.
    קביעה זו מבחינה בין לקות קלה עד בינונית, שאינה מזכה בהקלת המס, לבין לקות קשה, המזכה בהקלת המס.
    אישור שהילד למד בפועל במסגרת לחינוך מיוחד.
    נקבע כי מסגרת לחינוך מיוחד פירושה כיתה לחינוך מיוחד בבית-ספר רגיל, בית-ספר לחינוך מיוחד או גן ילדים לחינוך מיוחד.
    כתה לחינוך מיוחד הנה כאמור כיתה אליה מופנים ע"י ועדת השמה (לא כיתה המשמשת לתגבור והילד שוהה בה בחלק מיום הלימודים ולא הקבצה נמוכה).
    נציין, כי החל מכיתה ט' מוגדר "מסלול 07" כמסגרת לחינוך מיוחד. הורי ילדים שהופנו למסלול זה, יהיו זכאים להקלת המס מכוח סעיף 45 רק אם ימציאו אישור על ההפניה.
    תעודה רפואית על גבי טופס 127 של מס הכנסה.
    התעודה צריכה להיות חתומה על ידי רופא מקצועי ולא רופא המשפחה.
    ילדים הזכאים לקצבת נכות מביטוח לאומי.
    ילדים הזכאים לקצבת נכות מטעם המוסד לביטוח לאומי בשל ההפרעות ההתפתחותית חמורות כמו מסוג PDD, מזכים את הוריהם בנקודות זיכוי מכוח סעיף 45.
    האם ילדים "משולבים" זכאים להטבת המס?

    ילדים אלה אובחנו מבחינה רפואית כבעלי הפרעות קשב, אולם ועדת השילוב החליטה לשלבם בכיתה רגילה, תוך הסתייעות בשירותי חינוך מיוחד כגון סייעת עזר למספר שעות שבועיות. עמדת נציבות מס הכנסה היא, כי ילדים אלה נחשבים בעלי לקויות למידה קלות ולכן לא יחול עליהם סעיף 45 ולא יינתן הזיכוי. בימים אלה בוחנים במס הכנסה את האפשרות לתת הקלות במס גם להורי ילדים הלומדים בתוכנית השילוב הבית ספרית.
    מנגד, נשקלת האפשרות לבטל באופן גורף את הקלת המס לכלל ההורים לילדים לקויי למידה, וזאת מאחר שהתגלו מקרים רבים בהם הוצגו למס הכנסה אישורים מזוייפים.

    עצתי לכם, מהרו לנצל את זכויותיכם לפני שיהיה שינוי לרעה, וגם אם לא , זכרו שכל שנה מפסידים שנה, מכיוון שניתן להגיש דוחות רק בגין 6 השנים האחרונות.

    נכתב ב-22.7.08 על ידי ירון בן דוד, יועץ מס מוסמך

    למידע נוסף
    טלפון 08-9362323
    מייל yaronbd1@bezeqint.net
    או היכנסו לאתר

    לסיום, סיפורו של מבוגר עם הפרעות קשב, קטע הומוריסטי אשר פורסם ברחבי הרשת בעילום שם, המספר על המחירים שמשלם מבוגר עם הפרעות קשב ADHD.

    הפרעת הקשב שלי

    אני מחליט להשקות את הגינה. בעודי פותח את הברז בחצר, אני מביט לעבר מכוניתי ומחליט שהיא זקוקה לשטיפה. כאשר אני פונה אל החניה אני מבחין שיש דואר על שולחן המרפסת, אותו הבאתי מתיבת הדואר קודם לכן. אני מחליט לעבור על הדואר לפני שטיפת המכונית. אני מניח את מפתחות המכונית על שולחן המרפסת, זורק את דואר הזבל אל הפח שמתחת לשולחן, ושם לב שהפח מלא. לכן, אני מחליט להחזיר את החשבונות לשולחן ולרוקן תחילה את הפח.

    אבל אז אני חושב, מכיוון שאני ממילא עומד להיות ליד תיבת הדואר כאשר ארוקן את הפח, אז מוטב שאשלח את תשלומי החשבונות תחילה. אני לוקח את פנקס הצ'קים מהשולחן ורואה שנותר רק צ'ק אחד! שאר הצ'קים הם בשולחן הכתיבה שבחדר העבודה, לכן, אני נכנס פנימה אל שולחן הכתיבה שם אני מוצא פחית קולה שקודם שתיתי ממנה. אני מתכוון לקחת את הצ'קים, אבל תחילה עליי להניח בצד את פחית הקולה כדי שלא אשפוך אותה חלילה בטעות. אני מבחין שהקולה כבר מתחממת, אז אני מחליט להכניס אותה למקרר.

    בעודי ניגש למטבח עם הפחית, עיניי קולטות אגרטל פרחים על הדלפק – יש להשקות אותם. אני מניח את הפחית על הדלפק ואני מגלה שם את משקפי הקריאה שלי אותם חיפשתי כל הבוקר. אני מחליט שמוטב שאחזיר אותם אל שולחן הכתיבה שלי, אך תחילה עליי להשקות את הפרחים. אני מחזיר את המשקפיים לדלפק, ממלא כד מים ולפתע מבחין בשלט של הטלוויזיה. מישהו השאיר אותו על שולחן המטבח. אני קולט שהערב כאשר נשב לצפות בטלוויזיה, אני אחפש את השלט, אבל לא אזכור שהוא במטבח, אז אני מחליט להחזיר אותו למקום שלו, אך תחילה אשקה את הפרחים. אני שופך קצת מים לפרחים אבל מעט מהם נשפך על הרצפה. לכן, אני מחזיר את השלט לשולחן, לוקח מטליות ומנגב את השלולית. ואז אני חוזר אל הפרוזדור ומנסה להיזכר מה עמדתי לעשות.

    בסוף היום:
    המכונית אינה שטופה, החשבונות לא שולמו, יש פחית קולה חמה על הדלפק, לפרחים אין מספיק מים, עדיין יש רק צ'ק אחד בפנקס הצ'קים שלי, אני לא מוצא את השלט, אני לא מוצא את המשקפיים שלי, ואני לא זוכר מה עשיתי עם מפתחות המכונית.
    ואז, כאשר אני מנסה להבין מדוע לא הצלחתי לעשות שום דבר היום, אני די מבולבל מכיוון שאני יודע שהייתי עסוק לאורך כל היום ואני באמת מאוד עייף!

    באדיבות עלון קשב ADHD
    בהנהלת זיוה דינה
    http://www.adhdindex.co.il
    zivadina@gmail.com

    תגובות הוסף תגובה
    1. מעונינת שיחזרו אלי בקשר להחזרים (לת) מירב 02/04/09

  • 6. neliron  |  23 באוקטובר 2009 ב- 23:53

    * השנה קיבלנו פניות מהורים מרחבי הארץ, המתלוננים על כך שילדיהם מוצאים מהכיתות כיון שהוריהם לא שילמו עבור תוכניות העשרה, המתקיימות כחלק ממערכת השעות התקנית של משרד החינוך מבדיקה שקיימנו מסתבר שביה"ס "גונב את ההורים" – הם משלמים עבור תוכנית לימודים נוספת, שבפועל מתקיימת על חשבון שעות תקן שמשרד החינוך מחוייב לממנן עפ"י חוק חינוך חובה.

    * בשנה האחרונה טיפלנו ב- 11 פניות של הורים יוצאי אתיופיה, שמתקיים נגדם הליך משפטי מטעם רשויות הרווחה, הדורשות ליטול את האפוטרופוסות מההורים (רובן אימהות חד-הוריות) ולהעבירם לידי פקידות הסעד בנימוק כי ההורים אינם ראויים להיות הורים. בכל המקרים מדובר בשיתוף פעולה בין מערכת החינוך, המאיימת על הורים שאינם מעוניינים לשלוח את ילדיהם לבתי-ספר לחינוך מיוחד, באמצעות רשויות הרווחה. מבחינת המערכת, ההורים אינם ראויים כיון שהם מסרבים לשלוח ילדים בריאים בנפשם ובגופם לחינוך מיוחד. בכל המקרים

    הללו, בית המשפט לילדים ולנוער קיבל את גירסת הרווחה כגרסה היחידה. ההורים לא

    מיודעים בזכויותיהם (למשל כל הנושא של גילוי מסמכים), אינם זוכים לייצוג משפטי ואין להם ההזדמנות לגונן על ילדיהם בצורה נאותה.

  • 7. neliron  |  23 באוקטובר 2009 ב- 23:53

  • 8. neliron  |  23 באוקטובר 2009 ב- 23:56

    2006 – משרד הרווחה על עמוד הקלון
    משרד הרווחה בוחר שוב להתמודד עם ביקורת דרך השמצות אישיות של המבקרים, וגרוע מכך – השמצה אישית קשה של נשים המטופות ע"י המשרד, תוך עבירה לכאורה על כל כללי האתיקה האפשריים.
    לתגובת נחום עידו, דובר משרד הרווחה

    לאייטם בתכנית הטלויזיה "זה הזמן" של עמנואל רוזן, ערוץ 10, בו הוצגו הנחיות הרווחה לאיים על אימהות בלקיחת ילדיהן מהם, אם תתלוננה על האב. תגובת משרד הרווחה – דה לגיטימציה והכפשות אישיות על האמהות עצמן ועל הפעילים והפעילות המסייעים להן – מתייחסת לתכנית זו.

    וזו לא פעם ראשונה שמרד הרווחה מנסה לעשות שימוש באיומים, הפעלת לחצים, שקרים והכפשות כדי להשתיק ביקורת על התייחסות עויינת לנשים, בעיקר לנשים מוחלשות.

    להלן תכתובות עבר בין הרשות השניה למשרד הרווחה:

    פקסים


להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

עמודים

קטגוריות

לוח שנה

אוקטובר 2009
א ב ג ד ה ו ש
« ספט   נוב »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Most Recent Posts

 
%d בלוגרים אהבו את זה: