הסייעת

15 במרץ 2010 neliron

לא מתוגמלות
לדבריה של ליז, במפגש שקיימה טרם החלו לימודיה של מילי בכתה א, ביקשה מהצוות החינוכי של בית הספר להיות קשובים לסימנים המוקדמים ולבודד אותה מרעש ומצפיפות: "אני מכירה את הילדה… תנו לי לתת לכם טיפים להתמודדות… אם הילדה מראה סימני מצוקה, שהסייעת תוציא אותה למסדרון או לחצר. לדעתי, הן לא הפנימו ולא יישמו". ליז כואבת את מצבה של בתה: "דבר כזה לא צריך לקרות. היא לא אמורה להגיע לכזו רמה של מצוקה", והיא מבקשת להבהיר: "אין לי טענות נגד המחנכת או הסייעת, אלא כלפי המערכת. מה רוצים מהסייעת? שתדע את הכל?". ליז קובלת על התחלופה הגבוהה של הסייעות. במכתב לקליניקה המשפטית לאנשים עם מוגבלויות היא כותבת: "למילי אומנם אושרה סייעת לכל שעות הלימודים, אך הסייעות שנתנו לה לא היו מוכשרות ולא ידעו לעבוד עמה, מה שגרם להמון בלגאן וחוסר שליטה עליה. יתרה מכך, הוחלפה למילי סייעת שלוש פעמים במשך השנה…".
לדעת אנשי המקצוע, התחלפות מרובה של סייעות היא תופעה לא רצויה שמקשה על הילד שממילא מתקשה ביצירת קשרים בין אישיים.
בעיה נוספת שעולה היא נושא השכר. פאני (שם בדוי), אמא לילד מהחינוך המיוחד, מספרת: "ידוע לי על סייעות שאחרי שקיבלו את תלוש השכר הראשון, התאכזבו והודיעו על התפטרות". קים (שם בדוי) מוסיף: "הן מקבלות שכר מינימום או קרוב לשכר מינימום, וברור שהשכר הנמוך אינו מושך אנשים בעלי השכלה ומעמד לעבוד בתחום". תרצה (שם בדוי), סייעת שעזבה בינתיים את המערכת, אמרה: "התגמול לסייעת אינו הולם את מידת המאמץ וההשקעה".

המטרה: שקט בכיתה
אנשי מקצוע שונים וההורים סומכים על הסייעת שתעשה עבודה טיפולית עם הילד. האם יש בידה כלים לביצוע המשימה?
קלינאית התקשורת שבדקה את מילי בגן כותבת: "על פי תצפיות נראה, כי היא מעדיפה לשחק בחצר לבדה. קיים קושי בקבלת חוקים חברתיים (שמירת על תור, ויתור על חפץ אהוב). מתקשה לשחק עם ילדים אחרים. נראה שגם כאשר נמצאת בחברתם, בעצם נמצאת בעולמה". ליז אינה מופתעת: "זו התסמונת. לשם כך בדיוק היא מקבלת סייעת שתיצור איתה קשר". עוד טוענת ליז, כי להתרשמותה: "לסייעות אין ידע או כלים כיצד לפתח מיומנויות חברתיות אצל הילדה. כל מה שהם עושים זה להשתיק אותה. נדמה שהמטרה העיקרית היא שהשיעור יתנהל ללא הפרעה. הצרכים החברתיים והטיפוליים שלה באים אחרי כן".
בתה של עופרה (שם בדוי) מאובחנת כבעלת קושי בדיבור שגורם לבעיות חברתיות ולהעדר בטחון עצמי. לשם כך המליצה המאבחנת על…נכון… הצמדת סייעת. ומה קורה בשטח? "הסייעת אמורה ללמד אותה מיומנויות חברתיות. במקום זה היא לא עושה איתה כלום וכאילו עושה עליה 'ביביסיטר'", אומרת עופרה באכזבה.

אספרגר? מה זה?
ליז ועופרה טוענות, כי העובדה שמדובר בשתי ילדות מחוננות, מבלבלת את הסייעות. "מצד אחד, הילדות האלה לימדו את עצמן לקרוא עוד כשהיו בגן הילדים", אומרת עופרה, "מצד שני, הן לא מבינות דברים בסיסיים ביחסי אנוש". ליז מוסיפה: "הן לא יודעות אולי הילדה עושה להן 'דווקא'? אולי היא 'מניפולטיבית'? מתי היא במצוקה? למילי ציון של 125 במבחני איי קיו. זה מבלבל. הן בפירוש זקוקות להדרכה ממוקדת בנושא אספרגר. הן צועקות עליה 'בלי הכרה' מתוך חוסר אונים. הן לא יודעות איך להתמודד- אז הן פועלות לפי אינסטינקט והילדה סובלת".
"הסייעות באו סך הכול כעזר", אומר קים, "תחשבי על מורה שיש לה כלים מקצועיים והשכלה, וכשיש התפרצות בכתה, גם היא לא יודעת איך להתמודד".

לגבי נושא ההכשרה של הסייעות, מסרה דוברת משרד החינוך את הדברים הבאים: "משרד החינוך, בשיתוף עם משרד הפנים ועם מרכז השלטון המקומי, יכין תכנית השתלמות לסייעות בתחומים הרלבנטיים לעבודתן. תכניות אלה תאפשרנה לסייעות לקבל תעודה המאשרת את סיום ההשתלמות בנושא ולקבל גמול השתלמות בגין השתתפות בקורס. הרשות המקומית אחראית על הביצוע של ההשתלמויות".כמה השתלמויות קיבלו הסייעות בשנה שעברה? לפי דוברת העירייה: "הסייעות מלוות על ידי הצוות המקצועי של מתי"א (מרכז תמיכה יישובי אזורי מטעם משרד החינוך) ומודרכות באופן שוטף. בשנת הלימודים תשס"ט, נערכו שני מפגשים מרוכזים על ידי מנחים חיצוניים והשתלמות מקצועית בנושא פיגור".
"לא מספיק", אמרו לנו שני אנשי מקצוע שונים עמם שוחחנו."לא מדובר בפיגור. בדיוק ההפך", אומרת ליז, "עוד לא הבנתם את זה? אז איך הסייעת תבין?".

עושות עבודת קודש
"עושה רושם שמינהל החינוך מעסיק נשים שאין להן לא יד ולא רגל בתחום החינוך המיוחד. הסייעת נמצאת בקו האש, כי מצד אחד, מערכת החינוך וההורים דורשים ממנה ללוות את הילד ולהביאו למכסימום הישגים, ומצד שני, היא לא יודעת מה לעשות", אומרת עופרה לאחר שהיא קוראת את הגדרת תפקידי הסייעת.(ראה רסטר מצורף). האמהות וכל הגורמים עמם שוחחנו הביעו הערכה רבה לעבודתן של הסייעות. יעל (שם בדוי), אם לילד אוטיסט, הגדילה ואמרה: "הסייעות הן 'וונדר וומן'. הסייעת של בני מגיעה אליו גם במצבים הקשים. הסייעות של החינוך המיוחד עושות עבודת קודש ויש לקוות שהמערכת תתגמל אותן כפי שמגיע להן ותכשיר אותן לביצוע תפקידן". ליז מוסיפה מצידה: "למה זה לא נעשה בפועל?", היא אומרת בהתייחסותה לפער שבין המפורט בחוזר מנכ"ל לבין המציאות השלטת, "למה אין מישהו שמפקח שימלאו אפילו חמישים אחוז. תכל'ס,זה לא נכון. הילדה שלי הולכת לשירותים לבד למרות שכתוב שילד שיש לו אי שליטה במרחב או התנהגויות של סיכון עצמי אסור לו להישאר רגע לבד". ליז מציינת, כי לא מעט תקריות אלימות התפתחו בין מילי לבין תלמידים אחרים. "איפה הייתה הסייעת? היא אמורה למנוע את התרחשותן". הורים נוספים שותפים לדאגה ואף נפגשו עם האחראי על חינוך הפרט של מינהל החינוך. "הסייעות אינן 'בייבי סיטר'" מודיעה פאני, אחת האמהות: "הילדים לא זקוקים ל 'הרבה אהבה' יש להם די אהבה בבית. מה שהילד זקוק לו זה מישהי שתעבוד איתו בצורה נכונה. אנחנו מצפים שתהיה התקדמות במצבו בעקבות נוכחותה של הסייעת".

תכנית מחכה לאישור
תגובת דוברת העירייה על הדברים: "במערכת החינוך מועסקות כ – 120 סייעות חינוך מיוחד. הסייעות מועסקות דרך חכ"א, רובן בין שלושת רבעי משרה למשרה מלאה. מעבר לאלה, יזם המשנה למנכ"ל וראש מינהל שח"ק – ד"ר דרורי גניאל, תוכנית לימודים ייחודית לסייעות בחינוך המיוחד באילת מטעם 'מכללת לוינסקי'. מדובר בתוכנית לימודים בהיקף של 130 שעות שמטרתה להעמיק את הידע התיאורטי והיישומי בתחום הלקויות המורכבות בהתבסס על מחקרים שונים ועבודת שטח נרחבת…התוכנית נמצאת באישורים סופיים, לכשתאושר סופית, אוכל להרחיב עליה. באשר למקרה בבית ספר … יצוין, כי הגברת הנכבדה מקבלת ממחלקת הפרט באגף החינוך וממנהלת אגף החינוך יחס אישי ומענה מקצועי מתוך כוונה לסייע ולפתור כל בעיה או קושי. מפאת צנעת הפרט, לא אוכל להרחיב בעניין".
על השאלה כמה משתכרת סייעת החינוך המיוחד תמורת שעת עבודה טרם קיבלנו תשובה. משרד החינוך מסר, כי כל נושא תנאי העסקתן של הסייעות כולל תנאי שכרן נמצא באחריות הרשות המקומית בלבד.

סייעת ללא הפסקה
קים מסכם: "הציפיות מהסייעת צריכות להיות ריאליות". ציפיות מקצועיות מופיעות במסגרת הגדרת תפקיד.
פנינו אל משרד החינוך ושאלנו מהי הגדרת התפקיד של הסייעות.
תגובת מ"מ דוברת משרד החינוך, סוזי בן הרוש: "להלן מידע מפורט אודות סייעות במוסדות חינוך, המידע שאוב ברובו מחוזרי מנכ"ל. תפקידי הסייעת: התפקידים המוטלים על הסייעת בכל מסגרת חינוכית הם בשלושה רבדים: סיוע ברמת התלמיד הבודד, סיוע ברמת הכיתה וסיוע ברמת בית הספר בכללותו. הדגשים הספציפיים בתפקידיה נגזרים מהמדיניות החינוכית הטיפולית של המסגרת שהיא מועסקת בה, בהתחשב בצרכים המיוחדים של התלמידים הלומדים בה. עיקר תפקידי הסייעת: עזרה למורה/לגננת בכיתה בהכנת החומר הדידקטי (פלקטים, כרטיסי עבודה וכיו"ב) ובהכנת ציוד עזר לתלמיד ולכיתה, בתיאום מוקדם עם המורה/הגננת ובאחריותה. סיוע לימודי חינוכי פרטני לתלמיד/ים, על פי הנחיית המורה/הגננת והנהלת בית הספר. סיוע בהקניית מיומנויות לתלמיד/ים בודד/ים ובתרגולן, על פי הנחיית הצוות החינוכי, הצוות הפארא – רפואי והנהלת בית הספר. הגשת עזרה פיזית לתלמידים מוגבלים מבחינה מוטורית ומבחינה תפקודית. ליווי התלמיד לטיפולים מקצועיים שונים בבית הספר ומחוץ לכותלי בית הספר, במסגרת שעות הלימודים. סיוע למטפלים ולמורים המקצועיים במהלך הטיפול בתלמידים, על פי הנחיותיהם. מעורבות בטיפוח קשרים חברתיים בין תלמידי הכיתה ובארגון חיי הכיתה ובית הספר, על פי הנחיית הצוות החינוכי, הייעוצי והטיפולי והנהלת בית הספר. דאגה לניקיונו האישי של התלמיד, לניקיון סביבתו ולשלומו של התלמיד. סיוע לתלמידים המתקשים בניידות (ובכלל זה העברת תלמידים בכיסאות גלגלים) והגשת עזרה לתלמידים בשימוש בשירותים, ברחצה, באכילה ובהלבשה. טיפול בתלמידים והשגחה עליהם בעת פעילות בחצר ובכיתה ובפעילויות המתקיימות מחוץ לכותלי בית הספר, על פי הנחיות הנהלת בית הספר. קבלת התלמידים בעת בואם לבית הספר/לגן הילדים והבאתם לכיתות. הובלת התלמידים להסעות בתום הלימודים ודאגה לעלייתם הבטוחה לרכב ההסעות (הרשות המקומית תוכל להטיל על הסייעת גם תפקיד של ליווי בהסעות של תלמידים שחלה החובה ללוותם). מעורבות בחיי בית הספר או הגן, ובכלל זה הצטרפות לישיבות צוות בית הספר/הגן והשתתפות בפעילויות אחרות המתקיימות במסגרת החינוכית, על פי הצרכים".

» כתבות נוספות
» פתיחת שנה צולעת?
» מנכ"ל העירייה אבי כהן מוותר על ההיתר לעבודה נוספת

מודעות פרסומת

Entry Filed under: Uncategorized

3 Comments Add your own

  • 1. neliron  |  15 במרץ 2010 ב- 20:22

    כללי פרוצדורה – דגשים לקראת כינוס ועדת שילוב וכינוס הצוות הבין-מקצועי
     חובה לזמן לדיון את ההורים ואת התלמיד הן לוועדת השילוב והן לצוות הבין-מקצועי. גילו של ילדכם, בשלותו, רצונו ונסיבותיו האישיות הם נתונים רלוונטיים בהחלטה אם יהיה נוכח בדיון.
     הנכם זכאים להביא עמכם אדם נוסף שידבר מטעמכם בפני הוועדה (למשל: בן משפחה, חבר, או איש מקצוע המלווה את הילד).
     הנכם זכאים להציג מסמכים וחוות דעת מטעמכם. חשוב שייכללו בהם מסמכים מטעם אנשי מקצוע קבילים, כמפורט בחוזר המנכ"ל:
    http://cms.education.gov.il/educationcms/applications/mankal/etsmedorim/1/1-2/horaotkeva/k-2006-8b-1-2-36.htm , נספח 2.
     שימו לב שמתקיימים כללי פרוצדורה, וכי, בין היתר – הרכב הוועדה הוא כקבוע בחוק; נרשם פרוטוקול של מהלך הדיון; ניתנת לכם הזדמנות להציג את טיעוניכם; הוועדה מתייחסת לטיעוניכם וכן למסמכים ולחוות הדעת שהצגתם.
     הנכם זכאים לקבל – 1) העתק בכתב של החלטת ועדת השילוב, 2) פרוטוקול של דיוני הוועדות, על פי בקשתכם, וכן – 3) העתק בכתב של התוכנית החינוכית היחידנית (תח"י).
    זכות ערר

  • 2. neliron  |  15 במרץ 2010 ב- 20:52

    עמק חפר מונעים מאיתנו מידע על שעות עבודת הסייעת וחוקי העסקתה ,בעבר נעשתה ועדת השמה ללא הזמנת ההורים היום ממשיכה מערכת החינוך למנוע מאיתנו מידע בבית הספר משגב סירבה הסייעת להורים להשתתף בועדה הבין סיפרית משגב ביה"ס וביקשה תוספת לשכר הנמוך הסייעת מגיעה לפי רצונה והחליטה לחנך את האםלדוגמה :הערות על לבוש הילד והאשמת האם בכל בעייה הסייעת איימה על האם שתתלונן בפני הרשיות מועצת עמק חפר מסרבת לתת הנחה להורים למרות שהוגשו המסמכים חובת גובים מהר זכויות-חודשים מאז הגשת הבקשה עמק חפר ממשיכה את התעללותה במשפחה להוציאה לרחוב

  • 3. neliron  |  20 במרץ 2010 ב- 23:25

    אל הארגון פנתה אם מאילת שביתה משולבת בחינוך הרגיל
    ועדת שילוב נתנה 24 ש' . האם גילתה (בטעות) שהמשלבת כלל לא נמצאת עם ביתה.
    אנו עוקבים אחרי הנושא וממתינים לתשובה ממחלקת החינוך בעיר.


להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

עמודים

קטגוריות

לוח שנה

מרץ 2010
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Most Recent Posts

 
%d בלוגרים אהבו את זה: